Shell etablerte seg midt i byen (7)
Av Per Erling Bakke, Otta Foranledningen til kjøpet var at det forholdsvis nyetablerte Otta Ysteri, som av økonomiske grunner så det som nødvendig å selge en del av sin eiendom. Dermed måtte Ottas idrettsungdom se seg om etter ny fotballplass. Trolig bygd i 1931 Stasjonen ble trolig bygd i 1931. Av byggemelding 29. mai dette året til bygningsrådet gis det anmeldelse ”til oppførelse bensinlager samt bensinstation paa vaar tomt i Otta”…Ved bensinstationen tænkes nedgravet 1 tank paa 3000 l. rumindhold. Kiosk og overbygg vil bli opført i træ og pudset paa netting”. I form og utførelse var den gamle Shell stasjonen som bensinstasjoner flest i 1930- og 1940-årene: Et lite murt hus på et plan med ekspedisjons- og oppholdsrom samt et takoverbygg i front med ei eller to pumper. I tillegg var det vaskeplass og smørebukk. Shell Bensinstasjon ca. 1950. Stasjonen har to drivstoffpumper. Til venstre i bildet er vaskeplass og innerst ved nabogjerdet smørebukk. Bak det høye trådgjerdet er tankanlegget (nedgravd) med lagerhus. I venstre bildekant sees hjørnet av Otta Ysteri og baker Løkkes hus. Til høyre Otta Samvirkelag. I forgrunnen sitter stasjonsholder Thor Syrrist i sin sjølbygde folkevogn, som ble registrert 27. januar 1950. Hvem var den første stasjonsholder? Det er usikkert hvem som var stasjonsholder da Shelltanken ble etablert. Imidlertid vet en at Ottadalen Kommunale Auto (OKA) dreiv stasjonen utover 1930-årene, og at Oddmar Stanvick fra Sjoa arbeidet der den tiden.
Kristoffer Dehlie fortalte i et intervju at den første stasjonsholderen hadde kontrakt om holde stasjonen åpen natt og dag for en godtgjørelse av 100 kroner måneden. Mange har gjennom årene arbeidet på stasjonen. De som dagens eldre Ottaborgere trolig best forbinder med Shelltanken, er likevel Kristoffer Dehlie og hans arbeidsgiver Thor Syrrist. Ny stasjon fra 1955 I 1955 ga Norske Shell byggeanmeldelse for oppføring av ny bensinstasjon. Planen viser at nybygget innholdt vaskehall, smørehall og ekspedisjonsrom, i alt 159 m². I front var tegnet inn to pumper. I 1965 ble det utført en del arbeider i form av riving og ombygning. Seinere ble det også bygd tak over bensinpumpene. Med tiden ble også firmanavnet endret fra Shell Bensinstasjon til Otta Servicesenter.
Nedlagt og solgt Etter 67 år var det slutt. Pumpeanlegg og takoverbygg ble demontert og området planert og asfaltert. Eiendommen ble solgt og i 2008 er stasjonsbygningen ute av bruk. Den åpne plassen blir brukt som parkeringsplass. Dette er sjuende del i en serie på i alt ni artikler. Disse er publisert så langt: Hotellene tidlig ute med bensin på Otta (2) Den første bensinpumpa var på Otekren (3) Otta et senter for drivstoff (4) Stasjonene "Nea lina" rådet bensinmarkedet (5) Denne artikkelen er første gang publisert på selhistorie.no, 19.11.2008. ______________________________________________________________________ selhistorie.no er et nettsted i regi av Kjell Arne Bakke, opprinnelig fra Otta, nå bosatt i Oslo. Artiklene på denne nettsiden tar utgangspunkt i allerede papirpubliserte artikler av hans far, Per Erling Bakke, og stoff fra Ulvoldenslekta fra Selsverket i Sel kommune. ... selhistorie.no har et samarbeid med næravisa Norddalen på Otta om gjensidig utveksling av lokalhistorisk stoff. Nettsiden tar i mot også andre lokalhistoriske bidrag. Les mer om de lokalhistoriske artiklene her. Denne siden ble sist oppdatert Tilbakemeldinger og artikler til vurdering sendes redaksjonen@selhistorie.no Ansvarlig redaktør: Kjell Arne Bakke, Solligrenda 52, 0491 Oslo casinos online
|