Klikk og hopp ned til:
Bensinstasjoner
Butikker
Hjellum
Hoteller
Hus
Kafeer
Jernbanen
Krigen
Ottas gater og veger
Sentrum
Synna brue
Øya og østsida av Lågen
Bensinstasjoner

Bensinstasjonen Shell omkring 1950. Bak det høye trådgjerdet er tankanlegget (nedgravd) med lagerhus. I venstre bildekant sees hjørnet av Otta Ysteri og baker Løkkes hus. Til høyre Otta Samvirkelag.
Oljeselskapene på Otta
Hotellene tidlig ute med bensin på Otta
Den første bensinpumpa var på Otekren
Otta – et senter for drivstoff
Stasjonene ”Nea lina” rådet bensinmarkedet
Mil – Ottas første bensinstasjon
Shell etablerte seg midt i byen
Esso sterkt kritisert i kommunestyret
Caltex bygde på Blekastad ved dagens E-6
Ottas bensinhistorie
Herskapshus måtte vike for bensinstasjon
Butikker

Dette bildet av Wangenbutikken er fra 1925-1930 med kaféinngangen til venstre. Bilen er en Oldsmobile, 1923-modell tilhørende Jakob Wangen.
Lågenbrua åpnet for landhandlerier i 1860-årene
Mostugubui ble til apotek
Loftsgård hadde butikk, kafé og hotell
Ottekren drev utleie og solgte tomter
Ur, briller, musikk og klær hos Saastad
Ulvolden gikk fra møbler til sko
Paul I. Sletten drev landhandel fra 1919
Bakkegården hadde post, butikk og kafé
Paul I. Sletten startet Otta Landhandleri for 90 år sia
Otta Kooperative Handelslag startet i 1919
J.K. Wangen, fra kafé og landhandel til spesialforretning
Bråtås Handel 1954–1970
B. N. Aasen dreiv landhandel i 50 år
Tre generasjoner dreiv Olstad-butikken
Centrum Magasin – en moderne kontor- og forretningsgård
Nyborg ved parken– fra pølsemakeri og kjøttforretning til frukt og tobakk
Samvirkelaget bygde nytt varehus med moderne lokaler
Sletten-huset – Ottabyens eldste handelshus
Gamle Frukten – siste rest av Mostugu
Hjellum

Otta i 1949 sett fra garden Øvre Ottbragden, seinere kalt Hjellom gard.
Øvre Ottbragden lå på Hjellom
Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
Oldemora mistet sønn i steinsprang fra Pillarguri
Østerriksk soldat deserterte i 1945 og slo seg til på Hjellum
Klyphaugvegen
Hjellumvegen
Klebervegen
Raubergvegen og Fjellvegen
Pillargurivegen
Hoteller

Grand Hotel som ble bygd i 1890-årene. Hotellet brant ned i 1909, og lå der Solstad kafé er i dag (2009).
Jernbanen åpnet for hoteller på Otta
Otta Hotel: Hotelldriften på Mostugu flyttet til nytt bygg
Sigurd I. Blekastad – stortings-, handels- og hotellmann med sete på Otta
Grand Hotel. brant ned i 1909 og flyttet til skysstasjoen
Trond Loftsgaard – sentral i utviklingen av reiselivet
Knud Trondsen Loftsgaard – lokalpolitiker, hotell- og og handelsmann
Bjørkheim Hotel – med eget avlastningshotell tvers over vegen
Hoteller på Otta gjennom tidene
Grand Hotell brant ned til grunnen
Aasen – Otta Hotel som ble kommunehus for Sel
Ottheim –fra hotell til leiegård og generasjonsbolig
Grand Hotel måtte flytte til skysstasjonen
Otta Hotel ble bygd i sveitserstil
Bjørkheim Hotel etablert av to Skjåk-søstre
Hus

Huset til Thora og Petter Resløkken – skomaker. Det lå der Ottatunet er i dag, vis á vis Pillarguri Café.
Ny artikkelserie om hus på Otta
Otta tuftet på tre garder – Ottekren er en av dem
Bjørkheim Hotel etablert av to Skjåk-søstre
B. N. Aaasen dreiv landhandel i 50 år
Wangen-huset ble satt opp i 1890-årene
Fra kafé i gammelt hus til forretningsgård
Telegrafhuset plassert i bjørkeskogen mellom hotellene
Herskapshus måtte vike for bensinstasjon
Tre generasjoner dreiv Olstad-butikken
Slaktehus på Otta ble rådhus for Sel
Ottheim: Fra hotell til leiegård og generasjonsbolig
Grand Hotel måtte flytte til skysstasjonen
Den første lokomotivstallen stod klar i 1896
Otta Hotel ble bygd i sveitserstil
Bakkegarden bygd med tanke på sentrum Nea lina
Fredheim – ett av Ottas eldste hus
Centrum Magasin – en moderne kontor- og forretningsgård
Sagatun fra kafé og nattegjester til utleieleiligheter
Nyborg ved parken– fra pølsemakeri og kjøttforretning til frukt og tobakk
Bondeheimen – en over tre hundre år gammel bygning
Sørvold – byggestilen var vanlig på 1920-tallet
Havnstad fra 1900 ble utviklet til dagens Pillarguri
Samvirkelaget bygde nytt varehus med moderne lokaler
Sletten-huset – Ottabyens eldste handelshus
Brovold – fra dyrlegebolig til legekontor og rør
Turmo – fra husmannsplass til bolig og forretningsgard
Distriktslege Müller kjøpte tomt i ny kommune
Startet elektrisk forretning på Turmo
Gammel-Turmo, fra husmannsstue med sau- og geithus til bueformede portaler
Loftsgårdsmoen fra mo og skog til Ottas første bydel
Eben Eser – mye mer enn et misjonshus
Flatmo – fra den hundreårige småhusbebyggelsen
Lereggen kjøpte Turmo 2 og satset på fisk
Gamle Frukten – siste rest av garden Mostugu
Historien til mange hus på Otta tatt er tatt vare på
Lensmannsgården lå på grunnen til det planlagte Otta brygge
Hus og folk Nea lina på Otta
Huset der Oline og Steinar Jostuen bodde
Over 100-årig Ottahus måtte vike for parkering
Villa Westend – herskapshus i dragestil
Otta ysteri – 60 år i produsentenes og forbrukernes tjeneste
Solvang på Otta – ungdomshus fra 1898
Nordre Loftsgaard på Otta – med eget hotell på Mysuseter
Kjønnaas-villaen i Lampoligrenda
Jernbanen

Otta jernbanestasjon med de to kioskene i 1975.
Den første lokomotivstallen stod klar i 1896
Jernbanen åpnet for hoteller på Otta
Den gangen Otta jernbanestasjon hadde hundre ansatte
Lokomotivførerens datter minnes førkrigstidas Otta
Sangen stod sentralt i tredje generasjons jernbanefamilie
Jernbanefolkene var med på å prege Otta
Storstilt 100-årsfeiring av jernbanens ankomst til Otta
Jernbanen sikret seg et stort område på Otta
1954 – Otta feiret jernbanens 100 år
Da Dovregubben løp løpsk
Kafeer

Kafé Kvil i Mostugugata hadde værelser for gjennomreisende, faste beboere og middagsgjester. Mange arbeidstagere la spisepausa si dit.
Jon Borres Kafé og Logihus og etterfølgeren Sagatun
Central Café for stamgjester og forbipasserende
Wangen Kafé i et av Ottas eldste hus
Loftsgårds- og Rustenkafeen drevet av samme person
Otta Jernbanerestaurant – ti minutters opphold
Frichs Konditori lokket med ishockey- og kulespill
Ajo Café oppkalt etter kjøpmann Arne Jordet
Solstad startet med å avlaste Otta Hotell
Grand Gjestegård på historisk grunn
Kringen Kafé lå i Bakkehuset
Kafé Kvil hadde hjemmelaget bondekost
Kleivkafeen startet på Koopen og fortsatte ved Parken
Oline Jostuens kaffestuggu for mannens bekjente
Smedkafeen for bønder i byen
Dølastugu ble etablert av sjoavær
Baker Løkke utvidet med konditori i 50-årene
Otta Inn – stedets første kafeteria
Bondeheimen ble startet i bygning fra 1690-årene
Mari Havns hus var forløperen til Pillarguri Café
Brit Klomstad drev hotellbedrift i Storgata
Nyheim – gjestehus med skjenkerett om sommeren
Åses Friluftskafé – ungdommens kafé
Båtevjen – det seinere Elva Kro
Kafeer og losjihus på og rundt Otta i over hundre år
Sagatun fra kafé og nattegjester til utleieleiligheter
Fra kafé i gammelt hus til forretningsgård
Havnstad fra 1900 ble utviklet til dagens Pillarguri
Krigen

Tyske tropper på Otta i 1940. Bildet er utlånt av Stig Sørlie Pettersen.
Merket lite de første dagene
Føling med krigen fra 14. april
Dagen startet med flyalarm
Ikke alle fikk beskjed om tvangsevakueringen
Gard etter gard lagt i aske
Tyskerne jaget englenderne nordover
Togene gikk, men posten stoppet
Sju selværer og 30 engelskmenn omkom
Krigsbegivenhetene i Sel 1940
Da krigen kom til Otta – slik jeg opplevde det
Østerriksk soldat deserterte i 1945 og slo seg til på Hjellum
Ved den engelske soldats grav
Krigen preget hans liv
Ottas gater og veger

Otta i 1950-årene.
Nea lina
Müllersgate
Olav Bismos gate
Johan Nygårds gate
Mostugugata
Skansen
Nordmogata
Storgata
Vognmannsgata
Skolegata
Oggo lina
Botten Hansens gate
Ola Dahls gate
Engebret Hougens gate
Wildenveys gate
Ottekra
Ottekreberget
Liavegen
Kringsjåvegen
Loftsgårdsvegen, Sygardsvegen og Loftsgårdsbakken
Nyhusvegen og Kleivrudvegen
Synna brue
Skifervegen
Sliperigata
Brugeilen
Ottheimsalléen
Ottbragdgata
Elvegata
Iver Taugs gate
Selsrogata
Hjellum
Klyphaugvegen
Hjellumvegen
Klebervegen
Raubergvegen og Fjellvegen
Pillargurivegen
Kringbakkom/Blekalia/ Plassjordet
Olav Kringens veg
Kongsvegen
Brattråket
Steindalsvegen
Blekastad
Sinclairvegen
Personer og grupper

Marcello Haugen, Bildet er utlånt av Dag Haugaløkken.
Marcello Haugens opphold og arbeid på Otta stasjon
Olav Kringen – 150 år siden han ble født
Herman Wildenvey – 100 år siden han skrev sin kjente diktsamling på Otta
Sigurd I. Blekastad – stortings-, handels- og hotellmann med sete på Otta
Trond Loftsgaard – sentral i utviklingen av reiselivet
Knud Trondsen Loftsgaard –lokalpolitiker, hotell- og og handelsmann
Rolf Ulvolden trakk historiske selværer fram i lyset
Om selhistorie.no på oppfordring – det starta med et slektstreff
Lokalhistorisk byvandring med brødrene Bakke
Different Eagles – rockebandet som varmet opp for de store
Different Eagles – bandmedlemmene mimrer om pop-eventyret
Differerent Eagles – reunion 2017 (video på YouTube)
Magnus Bismo - skysskar, lasskjører, postbud, pedell, skomaker, salmaker og altmuligmann
Olav Bismo – motstandsmannen som ofret livet for Norges frihet
Skomaker Resløkken holdt til på Østad
Otta Mannskor spredte sangglede i nesten 50 år
Johannes Haugen – lensmann i Sel og Heidal i over 30 år
Botten Hansens gate
Ola Dahls gate
Engebret Hougens gate
Wildenveys gate
Müllersgate
Olav Bismos gate
Johan Nygårds gate
Iver Taugs gate
Olav Kringens veg
Sentrum

Otta 1953.
Ottas gater og veger
Kortvarig klondyke på Otta
Nordre Gudbrandsdalens Kreditbank opprettet i 1919
Sel fikk egen sparebank i 1909
Tidsbilder fra Otta anno 1919
Den gang Otta hadde idyllisk hovedgate
Oppveksten på Otta etter krigen
Fra skysstasjon og krambu til hoteller og butikkjeder
Demokratenes Blad: Nord-Gudbrandsdalens første avis startet på Otta i 1939
Bedriftsstafett på Otta i 1950- og1960-åra
Startet Lyn gutteidrettslag på Otta
Otta for nitti år siden
Otta for hundre år siden
Språkblanding på Otta på 1950-talet
Martnasgeneral minnes oppveksten på Otta i etterkrigstida
Steinbuklubben – mer enn en gutteklubb
Steinbuklubben: Hytta skulle være solid
Steinbuklubben: Arrangerte basar med pilkast og skyting
Steinbuklubben overvåket Otta fra Kleivrudåsen
Steinbuklubben:Friidrett om sommeren og langrenn om vinteren
Ottamartnan startet Nea lina i 1897
Vannet stod høyere under flommen i 1938
Otta fekk namnet etter otte
Otta ysteri – 60 år i produsentenes og forbrukernes tjeneste
Posten på Otta tilbake til start
Da OL-ilden kom til Otta for 20 år siden
Ottekreberget – i fotefarene til de gamle skiferarbeiderne
Otta feltpostkontor blir opprettet på Grand
Nea lina ble den nye bydelen
Nyttig lærdom i Losje Kringen av IOGT
Streng skolegang i trettiårene
Hjalp til i håp om en slant eller to
Oppveksten på Otta 1940–1960
Botten Hansens gate
Ola Dahls gate
Engebret Hougens gate
Wildenveys gate
Ottekra
Ottekreberget
Liavegen
Kringsjåvegen
Loftsgårdsvegen, Sygardsvegen og Loftsgårdsbakken
Nyhusvegen og Kleivrudvegen
Müllersgate
Olav Bismos gate
Johan Nygårds gate
Mostugugata
Skansen
Nordmogata
Storgata
Vognmannsgata
Skolegata
Solvang på Otta – ungdomshus fra 1898
Synna brue

Sørsida av Ottaelva i 1904.
Ottbragden – fra åker og eng til industri og boligområde
Ottheim, eldste bebodde hus Synna brue
Lasterampa på Kongsparten har tjent si tid
Velforening også Synna brue
Gode venner
Vendte tilbake etter 35 år
Selsro får venneforening
Nye omsorgsboliger på Selsro tatt i bruk
Tilfreds leieboer
Mathilde fyller 100 år
Beboere på Selsro på julehandel og kafébesøk
Oppveksten på Kytebruket
Skiidrett og lysløype Synna brua
Bråtås Handel 1954–1970
Skifervegen
Sliperigata
Brugeilen
Ottheimsalléen
Ottbragdgata
Elvegata
Iver Taugs gate
Selsrogata

Vesleelva ved Fetbrua på Otta i 1950.
Øya og østsida av Lågen
Badeplassen ved Fettbrua i Vesleelva
Skøyteby på kvileskjær
"Minne um slage i Kringom 26. august 1612"
Skreden – plassen som måtte vike for E-6
Olav Kringens veg
Kongsvegen
Brattråket
Steindalsvegen
Blekastad
Sinclairvegen
|