Lokalhistorien fra Sel kommune finner du på selhistorie.no

"Fra fortid til framtid"

selhistorie.no/forsiden

Bedriftsstafett på Otta i 1950- og1960-åra

Bedriftsstafett på 3 x 5 km var veldig populært på Otta i slutten av 1950-åra og først på 1960-tallet.

Elveisen var trygg og snøforholdene var stabile.

På det meste var 15 bedriftslag med gamlekara ute og trente
etter mørkets frembrudd.

Det var ikke vanlig på den tiden at vel voksne karer var ute og løp eller gikk på ski for å gå fort. Da kunne en bli ”mobba” som er dagens uttrykk.

Med Otta Kjørebru som tribune hadde publikum god oversikt når de forskjellige lagene vekslet etappe. På dette bildet fra 1962 kan en kjenne igjen blant andre Kåre H. Bakke (t.v. i svart), Edvin Bråtå (t.h. i hvitt) og Ola Tamburstuen (bak Bråtå). Foto: Bjarne Fredriksen .

Av Ola Tamburstuen. Otta

Start og innkomst for disse skirennene var ved Otta Kjørebru, med brua som hovedtribune. Løypa gikk som oftest oppover elveisen, opp til øverst på Nedre Tho-jordet, ned til enden av Nygardsjordet og ned på elveisen igjen der Otta Camping ligger. Derfra gikk den over Thoøya etter isen, til veksling ved brua. Mange stilte utrente og ble svette etter innkomst, så enkelte la igjen mageinnholdet under brua.

Mange bedrifter stilte med to lag. Det var hard konkurranse om å komme med på førstelaget, det hendte det måtte uttagningsrenn til for å ta ut de beste.

Bedrifter som stilte lag:

Jernbanen: Hjalmar Bye, Sigurd Mølmen og Kåre Lien.

Slakteriet: Egil Nårstad, Johs. Aspen, Trygve Magnussen og Einar Tullut. (lag 1) Helge Bråthen, Gudbrand Berget og Ola Tamburstuen. (lag 2)

Otta Rør: Edvin Bråtå, Erling Nystuen og Knut Ulvolden.

Kommunen: Norman Heitkøtter, Kåre Bekkestuen og Martin Tamburstuen.

Otta Sag, Skolen, Otta Auto, Syver Holen og Engers Boktrykkeri stilte også lag.


Dette bildet fra 1962 viser en av deltagerne ved målpassering. Til venstre i bildet de to tidtagerne Einar Olsen (med anorakk og grå lue) og Karl Kleiven (med kalott og frakk). Foto. Bjarne Fredriksen.

.

.

.

.

..


På dette bildet fra 1962 er Hjalmar Bye på veg mot veksling etter endt etappe for Jernbanens lag. Bye var ivrig turløper og deltok blant annet i Birkebeinerløpet, der han tok merket flere ganger. Foto: Bjarne Fredriksen

Etappetider fra ett av stafettløpene:

1. Kåre Bekkestuen 10.55

2. Johs. Aspen 11.01

3. Håkon Forthun 11.18

4. Edvin Bråtå 11.27

5. Magne Rudi 11.28

6. Trygve Magnussen 11.34

7. Olav Kleiven 11.55

8. Ingar Stubberud 12.04

9. Edvin Lindsø 12.23

10. Gudbrand Berget 12.43

11. Bjørn Holen 12.52

12. Kåre Næprud 13.13

13. Ola Tamburstuen 13.15

14. Edvin Høglien 13.24

15. Svein Høyberg 13.36

16. Odd Søbye 13.38

17. Rolf Holen 13.54

18. Magnus Tronplass14.03

19. Rolf Johansen 14.21

20. Reidar Båtstad 14.31

21. Einar Tullut 14.44

22. Oddvar Hjellemo 14.46

23. Ola Bergum 14.56

24. Helge Bråthen 15.11

24. Knut Sagsletten 15.11

26. Håvard Dokken 15.19

27. Tore Solberg 16.00

.....................................................................................

Denne artikkelen er første gang publisert på selhistorie.no 28. mars 2009.
..____________________________________________________________________

selhistorie.no er et nettsted i regi av Kjell Arne Bakke, opprinnelig fra Otta, nå bosatt i Oslo. Artiklene på denne nettsiden tar utgangspunkt i allerede papirpubliserte artikler av hans far, Per Erling Bakke, og stoff fra Ulvoldenslekta fra Selsverket i Sel kommune.

...

selhistorie.no har et samarbeid med næravisa Norddalen på Otta om gjensidig utveksling av lokalhistorisk stoff.

Nettsiden tar i mot også andre lokalhistoriske bidrag.

Les mer om de lokalhistoriske artiklene her.

Denne siden ble sist oppdatert 28. mars 2009.

Tilbakemeldinger og artikler til vurdering sendes redaksjonen@selhistorie.no

Ansvarlig redaktør: Kjell Arne Bakke, Solligrenda 52, 0491 Oslo

casinos online


casinos online